דילוג לתוכן

המאבק המשפטי על רישום נישואין שנערכו בהיוועדות חזותית

פסק הדין בעניין בריל נ' שר הפנים (עת"מ 12316-03-21 ו- עע"ם 7368/22) עוסק בשאלה האם יש להורות למשרד הפנים לרשום במרשם האוכלוסין זוג שנישא באמצעות טקס נישואין מקוון שנערך במדינת יוטה, ארצות הברית, כאשר בני הזוג שהו בישראל ועורכת הטקס שהתה ביוטה. הסוגיה המרכזית היא היקף שיקול הדעת של פקיד רישום האוכלוסין בבואו לרשום שינוי במצב אישי על סמך תעודה זרה, ובפרט כאשר הטקס נערך בדרך של היוועדות חזותית.

רקע העובדות:

  • העותרת היא אזרחית ישראל הרשומה כיהודייה ורווקה, והעותר הוא אזרח ישראל הרשום כחסר דת ורווק.
  • בני הזוג נישאו בטקס נישואין מקוון ב-24.10.2020, כאשר הם שהו בישראל ועורכת הטקס הייתה ביוטה.
  • מדינת יוטה הנפיקה לבני הזוג תעודת נישואין מאומתת בחותמת אפוסטיל.
  • בני הזוג פנו ללשכת רישום האוכלוסין בראש העין בבקשה לשנות את מצבם האישי לנשואים, אך פקיד הרישום סירב לרשום אותם והפנה את עניינם לבירור.
  • פקידי לשכת הרישום הודיעו ב-27.12.2020 כי זוגות אחרים שנישאו ביוטה בהיוועדות חזותית (שבני הזוג בריל לא היו ביניהם) יורשו להירשם כנשואים.
  • ב-30.12.2020 הודיע משרד הפנים על הקפאת ההכרה בנישואין שנערכו בהיוועדות חזותית.
  • עתירה קודמת שהוגשה לבג"ץ נמחקה תוך שמירת זכותם של העותרים לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים.
  • העתירה הנוכחית הוגשה בתחילה נגד מחדלו של פקיד הרישום לקבל החלטה, אך לאחר מכן תוקנה והופנתה נגד החלטת המשיבים לסרב לרשום את נישואי העותרים.

טענות הצדדים בבית המשפט לעניינים מנהליים:

טענות העותרים:

  • החלטת המשיבים שלא לרשום אותם כנשואים אינה כדין, התקבלה משיקולים זרים, בחריגה מסמכות, תוך שימוש בפרקטיקה פסולה של מתן סעד בררני ונגועה בהפליה פסולה.
  • פקיד הרישום חייב לשנות את סטטוס האוכלוסין בהתאם לתעודה הרשמית והמאומתת שהוצגה לו, מכיוון שנישאו ביוטה לפי חוקיה.
  • סמכות פקיד הרישום מצומצמת לבחינת אמיתות תעודת הנישואין ולא לבחינת תוקף הנישואין. משמע, עליו לבדוק האם הגורם המוסמך ביוטה העניק את התעודה והאם היא מעידה על טקס מוכר.
  • ההכרעה בדבר מקום עריכת הטקס אינה נדרשת לצורך רישום, אלא רק לצורך הכרעה בעניין תוקף הנישואין.
  • פקיד מחוז ביוטה מוסמך לתת רישיון לנישואין המאפשר עריכת טקס וקבלת תעודה. הרישיון ניתן לאחר חתימה אלקטרונית של המבקשים. טקס הנישואין נערך בשטח יוטה באמצעות היוועדות חזותית, וההכרזה על הנישואין מתבצעת ביוטה. רישיון הנישואין נחתם ביוטה על ידי עורך הטקס, וגם האפוסטיל נחתם ביוטה.
  • הדין הישראלי מכיר בנוכחות וירטואלית קונסטרוקטיבית, למשל בהליכים משפטיים.
  • יש לרשום את נישואיהם מטעמי שוויון, שכן המשיבים כבר רשמו מספר זוגות שנישאו ביוטה בהיוועדות חזותית כנשואים, כולל זוג שאחד מבני הזוג שהה במקסיקו.
  • היות שנישואין באמצעות מיופה כוח מוכרים בדין הישראלי, קל וחומר שיש להכיר בנישואין בהיוועדות חזותית שאינם סובלים מאותם קשיים.

טענות המשיבים:

  • נישואי העותרים נערכו בישראל, שכן פרט למיקום הרשם, כלל רכיבי הטקס נערכו בישראל, ולכן חל הדין המהותי הישראלי.
  • מאחר שהטקס נערך בישראל, נדרשת תעודה ציבורית של רשות מוסמכת בישראל, שאינה קיימת.
  • רישום נישואין שרכיביו העיקריים נערכו בישראל שלא לפי הדין הישראלי יפגע ביכולת המדינה לעצב את דיני הנישואין ולא יאפשר עקיפת הדין הפנימי.
  • החלטת פקיד הרישום להעביר את הבקשה לבירור נעשתה כדין, בהתאם לנהלים, לאור הטענה לתעודת נישואין מיוטה כאשר העותרים נכחו בישראל.
  • עריכת הטקס בהיוועדות חזותית אינה משנה את מיקומם הגיאוגרפי של העותרים ואינה יוצרת מרחב וירטואלי משותף כמו בדיונים משפטיים. אין משמעות למיקום מארח השיחה בהיוועדות חזותית.
  • מירב הזיקות הן לישראל, לא ליוטה: העותרים ישראלים, תושבים, מסרו הסכמתם לנישואין בישראל ומבקשים לממש את נישואיהם בישראל.
  • רישום נישואין לפי תעודה זרה המעידה על טקס וירטואלי, כשאין זיקה בין הצדדים למדינה בה נערך הטקס (ללא מיופה כוח), חורג מגדרי הפסיקה.
  • רישום מספר זוגות בעבר על בסיס תעודות דומות נעשה בשגגה ואין לבסס טענת הפליה על טעות. לא הייתה מדיניות סדורה לפני בקשת העותרים. רישום הזוג ממקסיקו נבע מתוקף הנישואין במקום עריכתם.
  • לא ידוע אם טקס הנישואין של העותרים נערך לפי כללי יוטה, והעותרים לא הוכיחו את הדין הזר. עם זאת, הטענה העיקרית היא שהטקס נערך בישראל.

הכרעת בית המשפט לעניינים מנהליים:

בית המשפט קיבל את העתירה והורה למשיבים לרשום את העותרים כנשואים במרשם האוכלוסין. נימוקי בית המשפט היו שלושה עיקריים:

  1. הנימוק הראשון – חובת הרישום לפי תעודה ציבורית מאומתת:
    • בהתבסס על הלכת פונק שלזינגר, תפקידו של פקיד הרישום הוא סטטיסטי גרידא, ודי בהצגת ראיות לכאורה (תעודה ציבורית) כדי לחייב אותו לרשום את הנישואין. בדיקת תוקף הנישואין אינה מעניינו.
    • לעניין צורת הנישואין הולכים אחר מקום הטקס. בהיעדר ראיה לסתור, חזקה שטקס שנערך במדינה זרה נערך כדין.
    • הלכה זו יושמה במגוון מצבים, כולל נישואין קונסולריים, נישואין באמצעות מיופה כוח בחו"ל, ונישואין בין בני זוג מאותו מין שנערכו בחו"ל.
    • הנוהל של רשות האוכלוסין וההגירה קובע כי ככלל, יש לרשום שינוי במצב האישי על סמך תעודה ציבורית תקינה. רק במקרים חריגים בהם עולה חשש לחוסר נכונות הפרטים או לאמיתות התעודה רשאי פקיד הרישום לעכב את הרישום.
    • במקרה דנן, הוצגה תעודת נישואין תקפה ממדינת יוטה מאומתת באפוסטיל, ולא הוצגה אי נכונות גלויה לעין בתעודה.
  2. הנימוק השני – מקום טקס הנישואין בהיוועדות חזותית:
    • בית המשפט קבע כי אין זה בסמכות פקיד הרישום לדון ולהכריע בשאלות הנוגעות למקום עריכת טקס הנישואין, בטרם ירשום נישואין לפי תעודה ציבורית מרשות מוסמכת. סמכותו רישומית-סטטיסטית ולא מהותית.
    • במקרה של נישואין בהיוועדות חזותית, פקיד הרישום אינו נדרש להכריע בדבר מקום הטקס עת מוצגת תעודה ציבורית המעידה על עריכתו בטקס המוכר במדינה שהנפיקה את התעודה.
    • אפילו היה מקום לברר את מקום הטקס, מדובר בשאלה מורכבת שאין לה מענה ישיר בפסיקה הישראלית. התפתחויות טכנולוגיות בתחום התקשורת מעמידות שאלות מורכבות בדבר מיקום פיזי במרחב הווירטואלי.
    • מבחן מירב הזיקות שהציעו המשיבים הוא מבחן מהותי שאינו מתאים לשאלה הרישומית. שאלות אזרחות, תושבות ומימוש הנישואין אינן משליכות על מקום עריכת הטקס. יש לזכור שעורך הטקס והרישיון היו ביוטה.
    • הכרעה בשאלות של מיקום פיזי של פעולות וירטואליות אינה פשוטה, ופקיד הרישום אינו מוסמך לדון בהן.
  3. הנימוק השלישי – עיקרון השוויון:
    • המשיבים כבר רשמו נישואין של מספר זוגות שנישאו ביוטה בהיוועדות חזותית, גם כאשר בני הזוג שהו בישראל ואף כאשר אחד מבני הזוג שהה במקסיקו.
    • אין טעות מינהלית מצדיקה תיקון טעות בטעות, אך לא ניתן להתעלם מרישומם של תשעה זוגות שנישאו כך, חלקם לאחר ההודעה על הפסקת הרישום.
    • על הרשות לשקול את עקרון השוויון בהפעלת סמכויותיה. משאושרה אמיתות התעודה, לא היה מקום להפעלת שיקול דעת בסירוב לרישום העותרים.
    • בנוסף, העותרים לא יכלו להינשא בישראל בשל הבדלי דת ולא יכלו לצאת מהארץ בשל מגפת הקורונה.

הליכים בבית המשפט העליון:

  • המדינה הגישה ערעור על פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים.
  • לטענת המדינה, פקיד הרישום ערך בדיקה מקדמית ומצא כי הטקס נערך בישראל ולכן הלכות בית המשפט העליון בנוגע לנישואין מחוץ לישראל אינן חלות. המדינה טענה כי הרחבת הלכת פונק שלזינגר פוגעת בריבונות המדינה ובסמכותה לעצב את דיניה. עוד נטען כי קביעת בית המשפט לעניינים מנהליים בעניין עקרון השוויון הייתה שגויה מאחר שהרישומים הקודמים היו בטעות.
  • המשיבים בערעור (בריל וחדו"ש) תמכו בפסקי הדין של בתי המשפט לעניינים מינהליים וטענו כי מקום שלא מתגלה ספק ממשי בנכונות העובדתית של הפרטים בתעודה הציבורית, על פקיד הרישום לרשום את האמור בה בהתאם להלכת פונק שלזינגר. עוד נטען כי יישום מבחן מירב הזיקות במקרה זה מצביע על זיקה ליוטה והתנהלות פקיד הרישום חורגת מסמכותו.

הכרעת בית המשפט העליון:

בית המשפט העליון דחה את הערעורים והותיר את פסקי הדין של בתי המשפט לעניינים מינהליים על כנם. נימוקי בית המשפט העליון היו כדלקמן:

  • בית המשפט העליון חזר על ההבחנה בין המישור הרישומי למישור המהותי של הנישואין. הערעורים נסבו רק על המישור המינהלי, על שאלת סמכות פקיד הרישום.
  • בית המשפט חזר על הלכת פונק שלזינגר ועל היקף שיקול הדעת המצומצם של פקיד הרישום. תפקידו של פקיד הרישום הוא איסוף חומר סטטיסטי, ולא ניתנה לו סמכות שיפוטית לבדוק את כשרות או פסלות הנישואין, למעט מקרה של אי נכונות גלויה לעין.
  • הלכת פונק שלזינגר יושמה בפסיקה במגוון הקשרים, לרבות נישואין קונסולריים, נישואין באמצעות מיופה כוח ונישואין בין בני זוג מאותו מין שנערכו בחו"ל.
  • סעיף 19 לחוק מרשם האוכלוסין מאפשר שינוי פרטי רישום על פי תעודה ציבורית, ופקיד הרישום מוסמך לברר את מהימנות המסמכים. עם זאת, היקף שיקול דעתו מוגבל כאמור בהלכת פונק שלזינגר.
  • במקרה דנן, טקסי הנישואין נערכו במתכונת מקוונת כאשר בני הזוג בישראל ועורך הטקס ביוטה. מדינת יוטה הוציאה תעודת נישואין.
  • קביעת המדינה כי הטקס נערך בישראל מעוררת קושי במספר מישורים, לרבות משקל מינימלי לעובדה שמדינת יוטה הוציאה תעודה לפי חוקיה, ולכך שבני הזוג נחשבים נשואים ביוטה.
  • עמדת המדינה מתעלמת מנוכחות בני הזוג בטקס בהיוועדות חזותית ועלולה להיות בעלת השלכות רוחב מרחיקות לכת לגבי "מיקומו המשפטי" של אירוע וירטואלי.
  • טענת המדינה בדבר "נוכחות גיאוגרפית" של בני הזוג בישראל מתעלמת ממורכבות השאלה ועשויה לעורר מתח עם גישת המדינה בהקשרים אחרים של נוכחות וירטואלית (כגון בהליכים פליליים).
  • בחינת זיקות טקס הנישואין מעלה שאלות משפטיות מורכבות שאין זה מסמכותו של פקיד הרישום להכריע בהן.
  • הלכת פונק שלזינגר אינה מוגבלת לנישואין שנערכו מחוץ לישראל באופן פיזי, אלא חלה כל אימת שפקיד הרישום נתקל בשאלה מורכבת שאין לו סמכות להכריע בה.
  • טענת המדינה שמבקשת להקנות לפקיד הרישום שיקול דעת להכריע בשאלה משפטית מורכבת סותרת את הלכת פונק שלזינגר.
  • מאחר שהוצגה תעודת נישואין מיוטה שנערכה בהתאם לדין, הפרטים בה נכונים ולא קיים חשש לפגם אחר בתעודה, על פקיד הרישום לרשום את בני הזוג כנשואים.
  • בית המשפט העליון התייחס גם לנימוק השוויון של בית המשפט המחוזי, אך ציין כי ככל שהיה מגיע למסקנה שפקיד הרישום פעל כדין בסירובו, טיעון ההפליה לבדו לא היה מוביל להתערבות בהחלטתו. עם זאת, קיומם של רישומים קודמים של נישואין דומים מחזק את הצורך ברישום גם במקרה זה.
  • בסופו של דבר, הכרעת בית המשפט העליון מתמקדת בכך שפקיד הרישום חרג מסמכותו כשסירב לרשום את הנישואין על סמך התעודה הציבורית התקפה שהוצגה לו. ההכרעה עוסקת רק ברישום הסטטיסטי במרשם האוכלוסין ואינה נוגעת לתוקף הנישואין עצמם.

סוגיות וטענות מרכזיות שעלו בפסקי הדין:

  • היקף סמכותו של פקיד רישום האוכלוסין: האם סמכותו מצומצמת לבדיקת אמיתות המסמכים בלבד (כטענת העותרים וכהלכת פונק שלזינגר), או שמא הוא מוסמך לבחון גם את תוקף הנישואין ו/או את מקום עריכת הטקס (כטענת המדינה).
  • פרשנות הלכת פונק שלזינגר: האם הלכה זו חלה רק על נישואין שנערכו פיזית מחוץ לישראל, או שהיא חלה גם על נישואין וירטואליים ועל כל מקרה בו פקיד הרישום נתקל בשאלה משפטית מורכבת שאינה בסמכותו להכריע בה.
  • קביעת מקום עריכת טקס נישואין בהיוועדות חזותית: האם טקס כזה נערך במקום בו נמצאים בני הזוג, במקום בו נמצא עורך הטקס, במקום בו נמצאים שרתי המחשב, או במרחב הווירטואלי.
  • מעמדה המשפטי של נוכחות וירטואלית: האם נוכחות בהיוועדות חזותית יכולה להיחשב כנוכחות לצורך קיום טקס נישואין, בדומה להכרה בנוכחות וירטואלית בהליכים משפטיים.
  • מבחן מירב הזיקות: האם מבחן זה רלוונטי לשאלת רישום הנישואין במרשם האוכלוסין, או שהוא רלוונטי רק לשאלת תוקפם המהותי של הנישואין.
  • עיקרון השוויון: האם סירוב לרשום את נישואי העותרים מהווה הפליה לאור רישומם של זוגות אחרים שנישאו בנסיבות דומות.
  • ריבונות המדינה ועיצוב דיני הנישואין: האם רישום נישואין שנערכו בדרך מקוונת לפי דין זר פוגע בריבונות המדינה ובסמכותה לעצב את דיני הנישואין בישראל.
  • הבחנה בין רישום סטטיסטי לתוקף מהותי: האם רישום נישואין במרשם האוכלוסין משליך על תוקפם המשפטי בישראל. שני פסקי הדין מדגישים כי הרישום הוא עניין מינהלי-סטטיסטי בלבד ואינו מהווה הכרה בתוקף הנישואין על פי הדין המהותי בישראל.

בסופו של דבר, פסק הדין בעליון מחזק את ההלכה לפיה תפקידו של פקיד רישום האוכלוסין הוא בעיקרו טכני-רישומי, ועליו לרשום פרטים על סמך תעודות ציבוריות תקפות, אלא אם קיימת אי נכונות גלויה וחד משמעית במסמכים. שאלות מורכבות של תוקף משפטי ופרשנות דינים זרים אינן בסמכותו של פקיד הרישום ועליהן להתברר בפורומים משפטיים מתאימים.

מתלבטים? אנחנו כאן בשבילכם!

עם ניסיון רב וליווי משרד עורכי דין, אנו מטפלים בכל הבירוקרטיה ודואגים לכל פרט בתהליך. אחריות מלאה לכל ההליך ואלפי זוגות מרוצים כבר בחרו בנו – עכשיו תורכם.

שאלות ותשובות בנושא חתונה אזרחית מקוונת

1 למי מיועדת חתונה אזרחית?

חתונה אזרחית מיועדת לזוגות שאינם יכולים או אינם מעוניינים להינשא דרך מוסדות דתיים, כגון זוגות מעורבים, זוגות חד-מיניים, חסרי דת או פסולי חיתון לפי ההלכה.

המדינות הפופולריות ביותר הן קפריסין, יוון, צ'כיה, ולאחרונה גם יוטה בארה"ב, המציעה אפשרות לנישואין מקוונים.

כן, ישראל מכירה באופן חוקי בנישואים אזרחיים שנערכו במדינות זרות, כל עוד הנישואין חוקיים במדינה שבה נערכו.

חתונה מקוונת חוסכת זמן וכסף, אינה מצריכה נסיעה לחו"ל, מאפשרת גמישות בקביעת הטקס, ונעשית בנוחות הבית.

האתגרים כוללים דרישה למילוי מדויק של טפסים, הכנת מסמכים מראש, עמידה בדרישות חוקיות מחמירות, והצורך לוודא שהנישואים יוכרו בישראל.

Scroll to Top